PAVEL: moj referenčni okvir, moje refleksije, moje življenje

90-letnica klasičnega liberalca dr. Ljuba Sirca

Objavil pavel, dne 26.04.2010

19. aprila 2010 je 90-letnico praznoval gospod dr. Ljubo Sirc.

ZGODOVINA

Izhaja iz znane kranjske liberalne družine, ki je v začetku 20. stl. zaradi svoje podjetnosti skupaj s še par družinami postavila mesto Kranj na vrh lestvice razvistosti in blagostanja. Kranj se je takrat razvijal v najmočnejše mesto v Sloveniji kot tudi v kraljevini Jugoslaviji. V Kranj so prihajali češki podjetniki s svojimi novci in odpirali, gradili nove tovarne, kjer je dobivalo delo na stotine revnih ljudi iz okolice Kranja.

Ljubo Sirc se je na začetku vojne priključil OF, ker je verjel, da se Slovenci fašizmu in nacizmu upiramo iskreno. Priključil se je v okviru skupine liberalcev z imenom Stara pravda, kjer je bil najbolj markantna osebnost dr. Črtomir Nagode.

Kmalu so bili liberalci izdani Gestapu, večino raziskovanj pa kaže na to, da so jih Gestapu izdali slovenski komunisti. Tiste liberalce, ki so se v gozdu borili proti fašistom in nacistom pa so po zlomu fašizma komunisti pobili v Grčaricah kot “plavo gardo”.

Ljubo Sirc je pobegnil v Švico, kasneje pa se je v Dalmaciji pridružil partizanom.

Po vojni so ga komunisti aretirali in obsodili na smrt, številne Liberalce pa so tudi usmrtili ( Črtomir Nagode, Boris Furlan).

ZA PODJETNIŠTVO IN PROSTI TRG in PROTI SOCIALIZMU

Ljubo Sirc je večino življenja posvetil ekonomiji in je predvsem raziskoval komunistična gospodarstva. Bil je KLASIČNI LIBERALEC in velik kritik SOCIALIZMA. Dokazoval je uspešnost liberalnega kapitalizma nasproti socialistični ekonomiji. Podobno kot je v avstrijski šoli liberalec Hayek bil teoretično bitko s socialistom Keynesom, ko mu je dokazoval, da socialistična ekonomija nima možnosti preživetja zaradi notranjih nesmislov in nerazvojnosti.

Le da je Sirc to dokazoval s praktičnimi primeri. Lep primer je bila titoistična Jugoslavija, ki je imela neizmerno boljši standard ravno zaradi tega, ker je Tito v svoj socializem vepljal več tržne ekonomije kot pa sovjetski blok, ki jo je grobo zatiral. Dokazoval je, da je v primeru blagostanja delavcev socializem nasproti kapitalizmu MANJVREDEN SISTEM, neuspešen sistem ravno zaradi tega, ker je socializem odpravil podjetništvo in podjetnike.

Ljubo Sirc je vzgojil številne liberalne ekonomiste od Čubajsa, Gajdarja v Rusiji do Bernarda Brščiča. Mateja Kovača in Rada Pezdirja v Sloveniji.

DISIDENT

Ljubo Sirc je svojo zvestobo klasičnemu liberalizmu in predvsem logiki dejstev in smisla plačal z izgnanstvom. Ljubo Sirc ni bil upornik brez razloga kar je moderno pri pubertetnikih. Niti upornik proti avtoriteti kar je normalno za odraščajočo mladino in za neodrasle hipuzeljne. Ljubo Sirc tudi ni bil upornik zaradi svojih utopičnih idealov zaradi česar so v zaporih na koncu 19. stl. sedeli socialisti, ter na začetku 20. stl. marsikateri komunist. Na strani Ljuba Sirca so bila dejstva, je bil delujoč sistem, sistem rezultatov in blagostanja, sistem logike.

KLASIČNI LIBERALEC

“Klasični liberalizem skuša upravičiti obstoj države na podlagi negativne svobode oziroma varovanja na njej temelječih negativnih pravic. Glavna naloga države je

  1. zagotavljanje varnosti lastninskih pravic,
  2. svobode sklepanja pogodb in
  3. neodvisnega sodstva.
Vprašanje, ali naj država deluje oziroma se vmešava ali naj tega ne počne, je napačno. Termin laissez-faire je zavajajoč opis načel, na katerih temelji klasični liberalizem, primernejša bi bila sintagma svoboda pod zakonom. Tržno gospodarstvo ne deluje v institucionalni praznini, zato razumevanje institucionalnih pogojev za dobro delovanje tržnega mehanizma ustvarja prostor za specifično vlogo države.” piše Brščič v Financah.

PRAVNA DRŽAVA je TEMELJ KAPITALIZMA in KLASIČNEGA LIBERALIZMA

“Za Sirca je najpomembnejša pravna država, pri čemer nasprotuje pozitivističnemu razumevanju, ki je značilno za slovensko pravoznanstvo. To pravno državo namesto kot vladavino zakonov tolmači kot vladavino pravnikov. Miselni domet razumevanja pravne države pri nas je namreč omejen le na njeno proceduralno pojavnost, substantivna raven, za Sirca odločilna, pa je pahnjena na področje metafizičnega, zunajpravnega, onstran analize resnega pravoznanstva. Pravni pozitivizem, utemeljen na nekognitivistični etiki, umeščanju pravičnosti na področje subjektivnega in metafizičnega ter ostri ločitvi med pravom in prav oziroma legalnostjo in legitimnostjo, je v zadnjih dveh desetletjih pripomogel k institucionalnemu razkroju slovenske države.” , razlaga Brščič v Financah pogled Sirca na pravno državo.

MORALNI RELATIVIZEM NIMA NIČ SKUPNEGA S KLASIČNIM LIBERALIZMOM, ima pa mnogo skupnega z lažnimi liberalci

“Sirčeva filozofija se ogne pastem moralnega relativizma, ki mu je izpostavljen lažni liberalizem, izhajajoč iz protagorejske opredelitve, da je človek merilo. Zaveda se pomena morale, tradicije, kulture, ki so utelešeni v družinah, lokalnih skupnostih in religiji. Družba ne more delovati kot nepopisan list, le na podlagi tržnih odnosov. Nujne so institucije civilne družbe, ki so onstran ponudbe in povpraševanja. Svoboda, prikrajšana za urejenosti civilne družbe, se namreč hitro sprevrže v anarhijo.” piše Brščič o moralnem relativizmu, ki je našo slovensko družbo danes pripeljal do točke, ko se strinjamo, da ni nobenih vrednot več.

V SLOVENIJI NIMAMO LIBERALCEV, je pa polno moralno sprevrženih prebarvancev, ki so v resnici socialisti

“Žal opisane Sirčeve klasično liberalne družbene filozofije na slovenskem ni posvojila nobena politična skupina. Namesto pravega liberalizma smo dobili vulgoliberalizem, pojavno obliko lažnega liberalizma. Ta je zaznamovan z metodo vladanja KK, klientelizmom in korupcijo, nedelovanjem pravne države ter moralnim relativizmom, ozaljšanim s fasado politične korektnosti do obrobnih družbenih skupin. Vulgoliberalizem je na Slovenskem zagrešil svobodomor. Prvi korak k normalizaciji slovenskega političnega prostora je povezan s pojmovnim očiščenjem in poimenovanjem stvari, kar so. In pravi liberalizem, če beremo Ljuba Sirca, ni socializem. Misel Ljuba Sirca je svobodoljubom zgled in vodilo za nastanek pravega slovenskega liberalizma.”, dokonča Brščič z izvrstno potezo šah-mat predstavitev dr. Ljuba Sirca slovenskim državljanom, ki so v večini še vedno socialisti raznih barv.

vir1: Čestitka Sircu za 90. rojstni dan s strani Bernarda Brščiča v Financah

vir2: Radijski intervju

  • Share/Bookmark

En odgovor v “90-letnica klasičnega liberalca dr. Ljuba Sirca”

  1. borisj pravi:

    Glavna zamera vsemu temu liberalizmu je to, da je v njegovi skrajni in vulgarni razlicici dovoljena VSAKA RAVEN BEDE. Nobena zivljenska beda ni prepovedana. Danes na svetu zivijo milijarde ljudi v taki nevarni bedi po raznih slumih in se kje drugje in zaman cakajo na “veseli” liberal-kapitalizem, da jih bo “odresil” bede, kajti ni jih do zdaj in jih najbrz nikoli ne bo. Odresili bi jih edino zelo premisljeni, po svoje celo “protitrzni” ukrepi, konkretno: dobro orientirani programi pomoci. S tem pa se nobena profitno usmerjena korporacija ne bo bavila, potrebne so druge ustanove, ki jih trg sam po sebi nikakor ne predvideva, pa tudi potrebuje ne. Pa ne mi prosim spet tega kako v “tretjem svetu” sploh niso “liberalizirani” kajti te drzave so zgodovinsko gledano mnogo bolj liberalizirane kot dolgo protekcionisticne ZDA, Velika Britanija, Japonska in marsikatere druge.

    V svetu kjer je vsaka raven bede dovoljena, kjer naj si vsak pac “pomaga kolikor si zna” in kjer je z vso svobodo dovoljeno gledati kako ljudje okrog tebe crkavajo in trpijo, je govoriti o morali in vrednotah, blasfemija brez primere. Le iskreno lahko upam, da si vecina t.i. “pravih liberalcev”, ne prizadeva za tak svet, ampak za kaj boljsega.

Komentiraj



Vi ste prijavljeni objavi komentar.